Projecten en opdrachten




Kunstwerk in staal, glas, messing en zilvertin (midden, rechts) 1993; drie wanden grenzend aan vide, totaal 13.70 x 0.50 m; i.o.v. districtsbureau Politie Amsterdam (architect Theo Bosch) en gemeente Amsterdam

De drieluik wordt gekenmerkt door het gebruik van gebrandschilderd glas. Niet zoals gebruikelijk als venster, maar als onderdeel van het wandobject. En dit glas is ook niet glad en glanzend, maar mat en rul. Eigenlijk is het verkeerdom in het staal gezet. Het (kunst)licht weerkaatst via de witte gesloten wand door het glas. Deze kleine ambachtelijke bijzonderheden geven het werk zijn karakter. De opdrachtgever vroeg Nolte een werk te maken dat zich naar vorm en kleur voegt in de fysieke omgeving. Zich voegt ook in de sociale omgeving, de politieman of -vrouw: stoer en stevig, ruwe bolster, blanke pit. Over het onderwerp van het beeld zegt Frits Nolte: "In de vorm is de vleugel van een roofvogel te herkennen, of een wolk bij tegenlicht, of een parasol in de nacht." Op zijn eerste schets noteerde hij: "Every cloud has a silver lining."
Tien jaar na oplevering is één van de drie delen verplaatst naar de entreehal.

Technische uitvoering: Frits Nolte i.s.m. Van Tetterode Glasobjecten Amsterdam



Wandsculptuur van staal, gebrandschilderd glas, messing en zilvertin (details) 1993