Over mij

OVER  MIJ
lino's van vrouwenfiguren    lino prints of the female figure

Ik kom uit Amsterdam, ben geboren in 1952 en studeerde af op de afdeling monumentale vormgeving aan de academie in Utrecht.
Daar had ik les van Hanna Mobach (keramiek), Hans Siegmund (modelstudie en stilleventekenen) en Dick van 't Wout (grafiek).
Ik maak schilderijen, tekeningen en linoleumsneden van vrouwenfiguren met een klassiek gebruik van kleur en compositie. Mijn uitgangspunt kan een modefoto zijn, of een foto uit de krant. De plek en de kleur kunnen ook uit mijn directe omgeving komen.
Het gaat me om het verhaal van de vrouwen, vrouwen die in hun kracht staan en hun eigen weg gaan. Gebaren, bewegingen, houdingen vertellen wie wij zijn. Mijn aandacht gaat uit naar het onverwachte, het toevallige, zoals de zon die plots door de wolken kan breken - het licht dat komt en meteen weer gaat. Aandacht ook voor het magische en het sensuele, zoals een opwaaiende jurk of sjaal, dansend in de wind. Sterk en sierlijk, breekbaar en stoer.

Een citaat dat de essentie vormt van mijn werk:
"Als de wereld een raadsel was dan waren vrouwen de kracht die dat pulserende raadsel op gang hielden, zij, en alleen zij hadden toegang tot het raadsel. Als er al iets te begrijpen viel op deze wereld moest dat via vrouwen gebeuren. (...)
Vrouwen, alle vrouwen, waren een middel om dichterbij te komen, in de buurt, in de straling van het geheim waarvan ze de beheersters waren en mannen niet. Door mannen, maar dit zou hij pas veel later zo kunnen zeggen, leer je hoe de wereld is - door vrouwen wát hij is." (Uit Rituelen van Cees Nooteboom, 1980)

Born in 1952 in Amsterdam, where I live and work, I  studied at the University of the Arts in Utrecht (HKU).
At the academy I had lessons from Hanna Mobach (ceramics), Hans Siegmund (modelling and still life drawing) and Dick van 't Wout (printmaking, e.g. etchings).
I am especially known for my paintings and drawings of the female figure. I have also developed a signature style for my delicately executed linoleum prints which are characterized by a classical use of colour and composition.
For me it's all about the story of the women. About women who stand in their strength and go their own way. Gestures, movements, attitudes tell us who we are. My attention is focused on the unexpected, the coincidental, like the sun suddenly breaking through the clouds - the light that comes and immediately goes again. I also pay attention to the magical and sensual, such as the fluttering dress or scarf, dancing in the wind. Strong and graceful, fragile and tough.

A quote that is an essence of my work:
"If the world was a mystery then women would be the power that kept that pulsating mystery going. They, and only they had access to the mystery. If anything could be understood at all in this world, then it would be mediated by women. (...)
Women, all women, were a means to come nearer, in proximity, within the radiation of that secret of which they were the guardians, and not men. From men - this he could say only much later - one can learn how the world is - from women whát she is." (From Rituals by Cees Nooteboom, 1980)
andere aantekeningen, zie     more about the story behind the artwork, see

Linosnede of lino    Linoleum cut

Linoleumsnede, linosnede en het korte lino van vandaag de dag zijn verschillende termen voor hetzelfde. Zoals ook de woorden grafiek, grafische kunst of drukkunst.
De afdrukken of druksels worden meestal prenten genoemd en het aantal gedrukte prenten (van hetzelfde beeld) is de oplage. Een oplage wordt gebruikelijk genummerd. Ik druk oplagen van 10 tot 30 exemplaren. Daarbinnen laten de prenten stuk tot stuk kleine verschillen zien. Door de oplage was én is grafiek bij uitstek een betaalbare én democratische kunstvorm.
De linosnede kan vergeleken worden met de houtsnede. Bij beiden wordt weggesneden wat niet wordt afgedrukt. Het drukken gebeurt handmatig met een eenvoudige drukpers.

Linoleum cut, linocut and today's short lino are different terms for the same thing. As are the words graphic arts, printmaking or printing.
The printings are usually called prints and the number of prints (of the same image) is the edition. An edition is usually numbered. I print editions of 10 to 30 copies. Within this print run, there are small differences from one print to another. Because of the print run, printmaking was and is pre-eminently an affordable and democratic art form.
The linocut can be compared to the woodcut. In both, what is not printed is cut away. Printing is done manually with a simple printing press. The finished print is signed by the artist.

LINKS


Share by: