Portfolio 1

PORTFOLIO 1
een selectie vanaf 2005

"Vooral de alsmaar toenemende betekenis van de vrouw in al haar verschijningsvormen in de kunst is voor Nolte een graadmeter van groeiende tolerantie. 'Andere mensen, andere gewoonten, andere kleur, andere gedachte. In mijn drie linosneden gaat het niet om de hoofdpersoon maar om de toeschouwers, om de mensen op straat. Niet een volk dat veroordeelt, maar de mens die daar tussen staat: de vrouw die ziet, luistert, ondergaat, beweegt, danst.'
Hierbij liet hij zich inspireren door La dance van Henri Matisse (1910), het affiche Svadebka 
(NDT 1982) en tevens Ecce Homo of Christus aan het volk getoond van Rembrandt (1655).
(...) 'Het met de guts snijden in linoleum is vergelijkbaar met hakken beeldhouwer: wat je weghaalt is definitief. Dan voor het drukken de kleuren bepalen, het is allemaal een heel boeiend proces. Het is een manier van werken waarin heel mijn wezen zit.' Dat hij in dit triptiek de vrouw de hoofdrol toebedeeld is doelbewust. 'Voor mij vertegenwoordigt zij zo de mens als geheel.' "  (Uit Orde en Chaos - Johan van Oldenbarnevelt 2019, tekst Birgitta van Blitterswijk, kunsthistoricus)
zie ook: Actueel
Share by: